donderdag 18 augustus 2011

Peripatetisch

Laatst kwam ik dit woord tegen: peripatetisch. Oorspronkelijk heeft het begrip verwezen naar Aristoteles en zijn filosofische school en het betekent zoveel als "rondreizen, wandelend, zwervig". Het is een beetje blijven hangen. Gisteren heb ik op de universiteit mijn acceptatie van mijn Erasmus-plaatsing in Zweden ingeleverd en nu is er geen weg meer terug: op 23 januari 2012 begint voor mij het zomersemester aan Umeå University in Noord-Zweden. Ik ga in het "buitenland" studeren. Hoewel er binnen de grenzen van de Europese Unie eigenlijk geen buitenland meer bestaat, daarvoor moet je toch echt het "fort Europa" verlaten tegenwoordig.

Ik ben er nog niet uit waar deze rusteloosheid nu eigenlijk vandaan komt. Het lijkt wel dat hoe meer ik over de wereld leer, in mijn studie of daarbuiten, hoe meer ik ervan wil gaan zien. En blijkt trouwens, las ik gisteren in Psychologie Magazine (thanks Mar!), dat meer dan eenderde van de Nederlanders weleens aan emigreren denkt en elk jaar wel 40.000 Nederlanders de stap zetten. Ik ben dus niet de enige met een draaikont en eigenlijk hebben we het altijd al gedaan. Nederland heeft altijd zijn grenzen verlegt en hoewel dit ons ver heeft gebracht, heeft het helaas ook desastreuze gevolgen gehad voor sommige gebieden in de wereld waarvan de verkenners, en beleidsmakers erachter, vonden dat we er recht op hadden...

Het magazine artikel geeft trouwens ook aan dat de helft van de emigranten na 7 jaar alweer terug naar Nederland verhuist. Want vertrekken is één ding, maar ergens echt aarden iets heel anders. Dat schijnt weer minstens 2 tot 5 jaar te duren. Wil jij weten of je het lang zou uithouden in het buitenland? Je kunt op de site van Psychologie Magazine een test doen >

Op 1 oktober woon ik alweer een jaar in Berlijn en is het vervolgens bijna weer tijd om door te trekken. Tijd dus voor een bezoekje aan Berlijn mocht je de stad nog willen zien samen met een 1-jarige local ;) Het appartement gaan we onderverhuren, de spullen laten we achter. In Umeå heb je niet meer nodig dan een paar goede wandelschoenen en een Zweeds woordenboek. Moet ik mijn blog maar veranderen naar Daphne Var är du? in plaats van Wo bist du? Ik heb er zin in!!!

“The world is a book and those who do not travel read only one page” 
St. Augustine




1 opmerking:

  1. Hee rondreizende nicht! Zo, dus nu naar Zweden. Fefaan! (Uitdrukking in het Zweeds, weet niet of het goed geschreven is maar hoorde ik vrij vaak in series als Wallander...) Ben benieuwd hoe je het daar vindt, zal nog wel behoorlijk donker zijn zo in het begin van je 'zomer' semester. Wat gaat je vent er doen? Veel succes en plezier!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen