zaterdag 14 april 2018

Wat meer cacao

Alweer negen maanden in Nicaragua en veel daarvan heeft in het teken van cacao gestaan. Om hier weer een volgende 3 maanden te kunnen blijven moest ik even het land verlaten en ik ben naar Costa Rica gegaan voor “some unfinished business”. Met Matt heb ik vorig jaar juni op de experimentele finca (plantage) van Cata Chocolate gewerkt, maar we zijn toen vertrokken voordat ik de mogelijkheid had hun chocolatefabriek te zien! Ik heb dus weer contact opgenomen en ik was meer dan welkom om langs te komen en een paar dagen mee te helpen in de productie.

Het was een droom! De hele setup was lekker kleinschalig en hoewel er een hoop komt kijken bij het maken van een goede chocoladereep van de cacaoboon, het is ook allemaal geen rocket science. Okay, een beetje alchimie komt er wel bij kijken, maar dat maakt het juist zo interessant allemaal. Roosteren, breken, winnowen, vermalen, verfijnen, temperen en vervolgens in de vormen gieten. We hebben bij alles mogen meehelpen, geduldig bijgestaan en geïnstrueerd door de lieftallig Silvia, die helemaal alleen de complete productie van Cata verzorgt. Ze was erg blij met wat assistentie!

Daphne in de chocolade fabriek

De recepten op de muur voor de bonbon vullingen, de shop achter het raam

De cacao pasta aan de refiner toevoegen

De tempering machine, die de chocolade op de juiste temperatuur brengt voor de vormen

Het hele proces beschreven op de muur

Het choco dream team!

Amandel toffee met chocolade bedekken

Gevulde bonbons, handgemaakt!

De laatste dag heeft Chris, de eigenaar van Cata ons meegenomen naar de finca. Het was vreemd daar weer eens te zijn, een ander leven, met een andere liefde... telkens realiseer ik me weer dat het bij het reizen (of leven) niet uitmaakt waar je heengaat, of zelfs wat je daar precies doet, maar de mensen die je ontmoet maken een plek. De connecties, relaties, gevoelens, het zijn de zielen waar je de ruimte mee deelt die de ervaring bepalen. Deze wereld is vol mooie mensen 😊

Op weg terug naar Las Peñitas zijn Kevin en ik gestopt in een klein kustplaatje in Nicaragua voor een paar daagjes “echte vakantie” en toen ben ik naar Managua getrokken om mee te helpen bij het Foro del Cacao, georganiseerd door een van de grootste cacao exporteurs in Nicaragua, Ingemann Fine Cacao. Een van de gastsprekers op het event was de procurement manager van Whittaker’s Chocolate uit Nieuw Zeeland! Het was heerlijk met hem even over mijn tweede thuisland te praten, en meer leren over het bedrijf die ik toen met heel wat van mijn verdiende Ooooby dollars heb gesponsord 😉 Het heeft me Nieuw Zeeland best doen missen moet ik zeggen! En een contact in de chocolade industrie in NZ is natuurlijk nooit mis. Had ik natuurlijk niet helemaal voor naar Nicaragua hoeven komen, maar toch grappig hoe de dingen soms gaan.


De cacao goodie bags voorbereiden

Weer eens even in wat formele kleding

Foro del Cacao!

Mark van Whittaker's Chocolate - New Zealand!

Daarna was het weer tijd om terug naar huis te gaan, naar Las Peñitas, om gelijk weer in de yogalessen te duiken en de kombucha voorraad aan te vullen want ze waren helemaal uitverkocht. En over een aantal weken gaat het koffieproject beginnen... ik heb er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten