vrijdag 14 juli 2017

ChocoMuseo

Van de cacao plantage in Costa Rica zit ik nu in Granada, Nicaragua en werk bij het ChocoMuseo. Alhoewel... werken is een sterk woord. Ik sta gewoon elke dag vier uur in the winkel, klets klanten de oren van het hoofd over cacao en alles wat erbij komt kijken en leer ondertussen hoe je chocolade repen, truffels en cacao liqueur maakt. In ruil heb ik een privekamer in het leukste hostel in de stad, een onbeperkt ontbijt buffet, zoveel chocolade als ik maar opkan en geld om lekker elke dag ergens te gaan lunchen en avondeten. Leek mij wel een goede deal. Omdat Matt meer opzoek was naar ofwel surf ofwel permacultuur is hij vast verder omhooggetrokken richting Oaxaca, Mexico en ben ik hier even blijven hangen. Ik ben dus even solo aan het vliegen en dat is wel even wennen!

Alleen reizen is een ervaring apart en je hoeft maar even ergens te gaan zitten en er begint wel iemand tegen je aan te praten. "Waar kom je vandaan, waar ga je heen, wat doe je hier" om te beginnen natuurlijk. En dan komen de verhalen. Het is toch fantastisch dat op deze planeet 7 biljoen mensen rondlopen met ieder een eigen unieke geschiedenis. Ik heb ook zes super gezellig Nicaraguaanse jongens als collega's, die me helemaal verwelkomt hebben en elke dag even vragen of ik inderdaad nog een vriendje heb en wanneer we gaan dansen.

Ik blijf nog tot volgende week in Granada en ga dan ook richting het noorden. Ik sla Honduras waarschijnlijk over, om gauw aan te komen in mijn geliefde Guatemala. Ook daar wordt veel cacao verbouwd, net als in Belize en natuurlijk Mexico, dus er is nog veel te ontdekken. Ik ben op zoek naar een plantage om de aanbouw van cacao met eigen ogen te zien. Bij Cata Chocolate in Costa Rica waren de bomen nog erg jong en ik wil nu graag de productie in volle gang zien. From bean-to-bar zoals ze het noemen, ik ben benieuwd waar deze odyssey mij uiteindelijk gaat brengen... wist je dat de meeste cacao in deze wereld in Nederland wordt verwerkt? ;-)

Granada - de oudste stad van Nicaragua in volle glorie
In mijn nopjes :-) 


Cacao - en alles wat daarbij komt kijken


De productie en workshop ruimte van het museum

Lokale kunst - vol leven en details


Typische binnenplaats in deze koloniale stad - vlak voordat de dagelijkse regenbui losbarstte

Een lekkere lunch van yucca, chicharron en coleslaw in het Central Parque - het hart van deze stad


Geen opmerkingen:

Een reactie posten